Veelgestelde vragen

FAQ

Houdingcorrigerende kleding is ontworpen om het spiergeheugen te stimuleren en de houdingsbewustheid te verbeteren. Maar hoe werkt houdingcorrigerende kleding precies? En welke maat kunt u het beste kiezen? Wanneer kunt u uw houdingcorrigerende shirt het best dragen?

Antwoorden op deze en andere vragen vind u hieronder:

Wat is een houdingcorrigerend shirt van Anodyne® en hoe werkt het?

Houdingcorrigerende kleding van Anodyne® is ontworpen om het spiergeheugen te stimuleren en de houdingsbewustheid te verbeteren. Afhankelijk van het specifieke huidgedeelte zitten er tussen de 20.000 en 80.000 zenuwreceptoren in een vierkante centimeter huid. Deze receptoren zorgen voor gevoel en reacties op aanraking, druk en temperatuur. De zenuwuiteinden sturen signalen naar de hersenen, waardoor gespannen spieren zich ontspannen, terwijl de meer inactieve spieren zich aanspannen.

De houdingcorrigerende kleding van Anodyne® draagt bij aan het creëren van een constante stroom informatie die heen en weer loopt tussen de zenuwreceptoren in de huid en de hersenen. Het resultaat is dat de spieren door de hersenen worden gestimuleerd om actief te worden waardoor je zelf je houding gaat verbeteren. Door het activeren van de juiste spieren ga je de verkrampte spieren leren ontspannen. Op deze manier bescherm je kwetsbare spieren, terwijl het prestatievermogen van degene die de kleding draagt wordt vergroot, letsel wordt verminderd en genezing wordt bevorderd. Het is belangrijk om te onderstrepen dat houdingcorrigerende kleding een aanvulling is op training en fysiotherapie en niet een product dat op zichzelf kan worden gebruikt voor het behandelen of voorkomen van letsel.


Welke maat moet ik kiezen?

Om het gewenste effect te kunnen ervaren is een juiste maat zeer belangrijk. De producten kunnen goed aansluiten aan de voorzijde en tóch te groot zijn omdat de NeuroBands niet nauw op de huid zitten. Een maat kleiner zal dan aan de voorzijde hetzelfde aanvoelen, maar vanwege het beter aansluiten van de NeuroBands op de huid wél het gewenste effect bieden.

Het kan voorkomen dat de maat van uw Anodyne product niet overeenkomt met de maat van andere shirts of bh's die u in uw bezit heeft.

Om zo zeker mogelijk te zijn van de juiste maat, raden wij aan om de maattabellen op de productpagina te raadplegen. Als u tussen twee maten in zit, dient u voor het Posture Shirt® in het algemeen de kleinste maat kiezen. Als u bij InterActive Bra, SpinalQ of MyLign Pro tussen twee maten in zit, moet u in het algemeen de grootste maat kiezen. Bij twijfel kunt u contact met ons opnemen.

Hoe kan ik het gebruik van mijn Anodyne® product het beste opbouwen?

Zoals altijd, is het ook bij het gebruiken van het Posture Shirt® belangrijk dat u naar uw lichaam luistert. Het activeren van spieren om uw houding te verbeteren kan voor spierpijn zorgen; u gaat namelijk andere spieren gebruiken dan degene die we vaak (onbewust) verkrampen.

Anodyne raadt u aan om het Posture Shirt de eerste dag ongeveer twee uur te dragen. Mocht ui binnen twee uur al vermoeidheid merken, trek het shirt dan uit. Indien u de volgende dag spierpijn ervaart, hou het dan bij een tot twee uur per dag tot dit niet meer het geval is.

Wanneer u geen spierpijn ervaart, kunt u het de volgende dag steeds wat langer dragen. Bijvoorbeeld zowel in de ochtend als in de avond. Omdat u het maar kort gebruikt hoeft het shirt niet steeds de was in. Uiteraard mag het ook op werk en tijdens het sporten gedragen worden; gebruik het Posture Shirt daar waar u het meeste baat heeft bij een verbetering van uw houding. Door het opbouwen van uw spiergeheugen zult u ook op andere momenten profijt hebben van het Posture Shirt.

Indien u helemaal niets merkt, kan het zijn dat u een verkeerde maat heeft. Neem in dit geval contact op met de klantenservice, zodat u geholpen kunt worden bij een eventuele omruiling.

Wanneer u het gebruik langzaam maar zeker opbouwt, zal het al snel mogelijk zijn om uw houdingcorrigerende product van Anodyne® bijvoorbeeld een hele werkdag te dragen. Wij raden vanaf dat moment aan om uw Anodyne product 3 á 4 keer per week te gebruiken. 

Hoe kan ik mijn Anodyne® producten het beste verzorgen?

De Anodyne® producten kunnen met een handwas worden gewassen, of in de wasmachine op 30 graden. NIET IN DE DROGER drogen! Het shirt droogt na een machine was makkelijk in een nacht wanneer het vrij kan hangen.

Het is belangrijk dat bij het wassen van de producten GEEN WASVERZACHTER te gebruiken. Hierdoor zal de rek in de NeuroBands verminderen waardoor het effect van de producten zal verdwijnen.

Bij eventuele nare geurtjes door zweet raden wij aan om een sportwasmiddel te gebruiken om de producten te wassen. Het is ook mogelijk om de producten in een azijnbad te laten weken voor het de was ingaat, zodat nare geurtjes tegen kunnen worden gegaan.

Mijn Anodyne® Posture Shirt zit (erg) strak, is het te klein?

De Posture Shirts van Anodyne dienen strak te zitten voor het juiste effect. Je kunt alleen bepalen of een shirt te groot of te klein is door te kijken naar de speciale banden op de achterzijde rond de schouders. De voorzijde is elastisch, en zal altijd nauw op de huid aansluiten, ook bij een te grote maat.

Wanneer de NeuroBands (de speciale banden aan de achterzijde) nauw aansluiten op de huid en je een lichte ”trekwerking” rond de schouders voelt, heb je de juiste maat. De meeste mensen moeten wennen aan een strak shirt, gebruik daarom de 30 dagen proefperiode zodat je goed kunt testen of je aan het shirt kunt wennen.

Kun je het effect goed merken, maar heb je moeite met het aan- en uittrekken van je product? Overweeg dan om je Anodyne® Posture Shirt om te ruilen voor een Posture Shirt Zipper. Het effect van het shirt is hetzelfde, maar door de rits is dit shirt makkelijker om aan en uit te trekken.

Neem bij twijfel gerust contact op met de klantenservice. Wanneer u een foto van je rug stuurt terwijl je het shirt aan hebt, kunnen zij direct zien of u de juiste maat draagt.

Wat houdt Anodyne's 30 dagen proefperiode precies in?

30 dagen proberen betekent bij Anodyne® letterlijk 30 dagen de mogelijkheid om zelf uw gekozen product te testen.

De documentatie en registraties die de houdingcorrigerende producten van Anodyne® hebben, tonen aan dat onze producten helpen bij het voorkomen en verminderen van spierspanningen en -klachten in de rug, nek en schouders.

Bekijk hier de FDA registratie.
Bekijk hier de CE-markering.
Bekijk hier de studies achter onze producten.

Bij Anodyne® krijgt u 30 dagen om zelf uw Posture Shirt of AlignMe InterActive Bra te testen. Met testen bedoelen wij het ervaren of u het product zult gaan gebruiken; vind u het lekker zitten, blijft het goed zitten tijdens het werken en/of sporten, geneert het niet, etc.

Anodyne® vindt dat iemand dit alleen kunt testen wanneer het shirt écht gedragen kan worden. Daarom mag het labeltje er af worden gehaald, u mag met het shirt sporten, het mag gedragen worden tijdens het werken, het mag de was in, etc.

Indien u om wat voor reden dan ook niet tevreden bent met uw Anodyne® product, kunt u het binnen 30 dagen na ontvangst gratis retourneren met de meegeleverde retourlabel. Indien u het product wilt omruilen voor een ander product of maat, krijgt u uiteraard opnieuw 30 dagen de tijd om het te testen. Wanneer u de bestelling binnen 30 dagen na ontvangst retourneert krijgt u het volledige aankoopbedrag terug, ook als het gebruikt is zoals hierboven beschreven!

Het product dient in goede staat worden geretourneerd aan Anodyne®, zonder een sterke geur van bijvoorbeeld parfum of rook, met de bijbehorende originele verpakking en alle waslabels intact en de productlabels bijgevoegd. U mag het product binnen de periode van 30 dagen met retourrecht dragen en wassen met een wasmiddel zonder parfum of wasverzachter, maar als het product op enig moment in de wasdroger is gedroogd of met wasverzachter is gewassen voordat het wordt geretourneerd, kunnen wij weigeren het betaalde bedrag terug te betalen omdat het product hierdoor beschadigd raakt.

Krijg ik gegarandeerd minder pijn of een betere houding?

Om het juiste effect te kunnen ervaren is het erg belangrijk dat u het juiste product in de juiste maat bestelt. Voor eventuele vragen over de maat kunt u meer informatie vinden in de FAQ, of contact opnemen met de klantenservice.

Omdat ieder mens verschillend is, kunnen we verder niet garanderen dat houdingcorrigerende producten het gewenste effect op u hebben. Maar een overgrote meerderheid van de mensen die de producten gebruikt, merkt een duidelijke verbetering. Daarom geldt altijd een volledig retourrecht van 30 dagen als u winkelt op Anodyne.nl/be. We hebben een retourpercentage van minder dan 5%, wat overeenkomt met 1 op de 20 gebruikers.

Om de kans op succes te vergroten is het ook noodzakelijk dat u de producten uitsluitend volgens de voorschriften gebruikt. Te frequent gebruik van houdingcorrigerende kleding kan ook bijwerkingen hebben, zoals hoofdpijn, kaakpijn, rugpijn of gevoeligheid van de nek en schouders, maar dat is heel individueel. Het is daarom belangrijk dat u de meegeleverde gebruiksaanwijzing grondig doorleest en bedenkt dat het lichaam rustig moet wennen aan een nieuwe houding, zoals we beschrijven in de vraag "Hoe kan ik het gebruik van mijn Anodyne® product het best opbouwen?"

Als u vragen heeft over het gebruik van houdingcorrigerende kleding, kunt u altijd contact opnemen met de Anodyne klantenservice.


Hoe kan ik zien of ik de juiste maat heb?

De shirts dienen strak te zitten voor het juiste effect. U kunt alleen bepalen of een shirt te groot of te klein is door te kijken naar de NeuroBands (de speciale banden aan de achterzijde) rond de schouders. De voorzijde is elastisch, en zal altijd nauw op de huid aansluiten, ook bij een te grote maat.

Vertonen de NeuroBands in uw shirt vouwen? Dan raden wij u aan om uw Posture Shirt om te ruilen voor een kleinere maat zodat u het gewenste effect zult kunnen ervaren. Rond de oksels en op andere plaatsen mag het shirt wel (kleine) vouwen vertonen. Indien u twijfelt over de maat, neem dan gerust contact op met de klantenservice.

Wanneer moet ik mijn Anodyne® kleding dragen?

Het is volledig aan u wanneer u uw houdingcorrigerende product van Anodyne® wilt gebruiken. Wij raden aan om het gebruik rustig op te bouwen en het daarna te gebruiken op de momenten dat u het meest behoefte heeft aan ondersteuning. Dit kan bijvoorbeeld tijdens het sporten zijn, maar ook bijvoorbeeld tijdens uw kantoorwerk, bij het wandelen, op reis, tijdens het schoonmaken of bij andere activiteiten.

Hoe u het gebruik van uw Anodyne product het beste kunt opbouwen kunt u lezen onder het kopje "Hoe kan ik het gebruik van mijn Anodyne® product het beste opbouwen?"

Indien u tijdens het sporten bijvoorbeeld al erg bewust met uw houding bezig bent, is het hier misschien minder hard nodig dan op andere momenten (bijvoorbeeld wanneer u merkt dat u vooral last heeft na een werkdag op kantoor). Als u daarentegen juist merkt dat u tijdens uw oefeningen vaak in een verkeerde houding terecht komt, kunt u uw product het beste juist dan gebruiken.

Hoe kan ik het makkelijkst mijn Anodyne® product aan- en uittrekken?

Het kan, zeker in het begin, lastig zijn om strakke kleding aan- en uit te trekken. Bekijk in de onderstaande video's hoe u het Anodyne Posture Shirt en de InterActive Bra het beste aan kunt doen en weer uit kunt trekken:

Posture Shirt:

InterActive Bra:

Wat is het verschil tussen Anodyne® producten en een korset?

Houdingcorrigerende kleding van Anodyne is NIET hetzelfde als een korset of een vaste rugsteun!

Vooral vroeger, maar ook tegenwoordig zijn er nog veel rugrechthouders en korsetten die spierfunctie overnemen, waarna je "in elkaar zakte" zodra je het uitdeed. Met dit type producten was het ook zo goed als onmogelijk om te bewegen. Korsetten dienen alleen te worden aangeschaft na contact met een medisch specialist, omdat een korset of rugrechthouder de spieren kan verslappen en het lichaam afhankelijk kan maken van dit type ondersteuning.

De houdingcorrigerende producten van Anodyne® werken anders. U behoudt een volledige bewegingsvrijheid maar wordt "slechts" bewust gemaakt van uw houding. Net als die strenge juf van vroeger die continu op je houding wijst, merkt u dat uw Posture Shirt of InterActive Bra wat ongemakkelijk zit bij het aannemen van een verkeerde houding. Het is daarna aan uzelf om je houding te verbeteren. Wanneer u uw houding gaat verbeteren, gaat u dus zélf de spieren activeren. Wanneer u continu uw spieren activeert bouwen de spieren daarnaast ook nog eens een spiergeheugen op, waardoor het effect blijvend gemerkt kan worden, dus ook zonder onze shirts aan te hebben, in tegenstelling tot de rechthouders/korsetten.

Kort gezegd: De producten van Anodyne stimuleren en activeren de spieren in plaats van ze vast te zetten en/of te verzwakken.


Wat is het verschil tussen het Anodyne® Posture Shirt en de AlignMe InterActive Bra?

Omdat het Posture Shirt® twee NeuroBands heeft die tot over de schouders lopen, en het hele lichaam bedekt, geeft deze een grotere vorm van ondersteuning dan de AlignMe InterActive Bra. Deze bh heeft 1 NeuroBand per zijde die rond het schouderblad loopt; hierdoor "trekt" deze iets meer op de borst, waar het Posture Shirt meer aan de schouders "trekt". Ook is de ondersteuning van de bh wat subtieler. Wanneer iemand bepaalde klachten heeft, raden wij daarom meestal het shirt aan, door de grotere mate van ondersteuning. Er zijn dames die de bh echter fijner vinden onder hun kleding; uiteindelijk is het een persoonlijke keuze.

Wij bieden altijd de mogelijkheid om onze producten 30 dagen vrijblijvend te testen. Op deze manier kun je bijvoorbeeld beide producten proberen, waarna je het product dat je niet wilt behouden retourneert, en alleen het product dat je behoudt hoeft te betalen. Lees meer hierover onder de vraag "Wat houdt de 30 dagen proefperiode precies in?"

Wat is het verschil tussen producten van Anodyne® en dat van haar concurrenten?

De houdingcorrigerende shirts van Anodyne zijn de enige ter wereld met gedocumenteerd effect en die daarom door de FDA zijn geregistreerd als medisch hulpmiddel, in de Medical Class One. Ook hebben de Anodyne producten de CE-markering in dezelfde klasse.

Er zijn ook producten op de markt die eenzelfde soort effect zeggen te bieden, maar de producten die Anodyne verkoopt zijn de enige met gedocumenteerd effect en de enige die medisch geregistreerd staan.

Daarnaast zijn er ook verschillende kopie producten op de markt die op de onze lijken, maar geen (of zelfs een klachtenverhogend) effect hebben. Ook zijn er producten die de spierfunctie over kunnen nemen, waardoor het lichaam op termijn zwakker wordt, waar de Anodyne producten spieren juist stimuleert en activeert.

Bekijk hier de FDA registratie.

Bekijk hier de CE-markering.

Bekijk hier de studies achter onze producten.

Hoe zie ik verbetering in mijn lichaamshouding?

Wanneer u de juiste maat heeft besteld, kunt u meteen een verschil in uw lichaamshouding voelen en zien. Voor het effect op iets langere termijn dient u echter geduld te hebben, want het lichaam heeft tijd nodig om de mogelijkheid aan te leren om zelf de goede lichaamshouding vast te houden. Om het lichaam zélf de houding te laten verbeteren is "spiergeheugen" nodig. Het spiergeheugen wordt gecreëerd door bewegingen veel te herhalen, zoals bijvoorbeeld nodig was om te leren lopen, fietsen, etc.

Door de houdingcorrigerende kleding te dragen en normale activiteiten uit te voeren, zoals wandelen, werken, sporten (fitness, paardrijden, fietsen, hardlopen enz.) wordt het aanleren van de nieuwe lichaamshouding versterkt door beweging. De bewegingen die u op een normale dag het vaakst uitvoert, hebben de grootste invloed op hoe snel het spiergeheugen verandert. Afhankelijk van deze factoren, in combinatie met hoe vaak en hoe lang u uw Anodyne product gebruikt, merkt u de fysieke veranderingen optimaal nadat u het shirt ongeveer 60-90 dagen hebt gedragen.

Zijn er mensen die de Anodyne® producten niet mogen gebruiken?

Indien u specifieke klachten, ernstige ziektes of fysiologische beperkingen heeft, raden wij altijd aan om eerst een fysiotherapeut te raadplegen. Wij werken in verschillende landen met vele medische specialisten samen, maar mocht uw fysio of andere specialist ons nog niet kennen, laat hem/of haar dan gerust contact met ons opnemen. 

Als u recentelijk bent geopereerd, dient u met een arts of fysiotherapeut bespreken of het nog niet te vroeg is om aan uw lichaamshouding te gaan werken. Bij mobiliteitsproblemen rond de schouders raden wij in ieder geval aan om voor het Posture Shirt Zipper te kiezen, omdat deze veel makkelijker aan en uit te krijgen is.

In het algemeen raden wij ook kinderen en jongeren onder de 17 jaar af om de producten te gebruiken zonder voorafgaand advies van een arts of fysiotherapeut.

Moet ik retourkosten betalen bij Anodyne®?

Nee. Wanneer u gebruik maakt van de meegeleverde retourlabel en het pakje bij een DPD punt inlevert is de retour volledig gratis.

Indien u uw op een andere manier of via een andere leverancier wilt retourneren, zijn de kosten voor uzelf. Wij raden u daarom aan om gebruik te maken van de retourlabel en deze in te leveren bij een DPD punt naar keuze.

Hoe kan ik mijn bestelling bij Anodyne® betalen?

Wij bieden verschillende betaalmogelijkheden aan, die je kunt kiezen bij het afronden van je bestelling. Je kunt hier kiezen voor de mogelijkheden iDEAL, achteraf betalen met Klarna, betalen met je CreditCard, PayPal of overschrijving. Ook bieden we verschillende betaalmethodes voor onze Belgische klanten.

iDEAL

Mocht je internetbankieren hebben, dan kun je gebruikmaken van iDEAL. De snelste en makkelijkste manier van betalen op internet.

Voordelen van betalen met iDEAL?

  • Simpel, veilig en snel online overmaken via je eigen bank;
  • Betalen met iDEAL is altijd volledig gratis;
  • Je hebt direct inzicht in jouw betalingen;
  • Registreren is niet nodig.

Klarna

Klarna is een van oorsprong Zweeds bedrijf dat sinds een aantal jaren ook beschikbaar is voor de Nederlandse markt. Het bedrijf is gespecialiseerd in achteraf betalen.

Hoe werkt Klarna Factuur en wat zijn de voordelen hiervan?

Indien je voor deze betaalmethode kiest dien je bij de check-out je naam, adres, telefoon en geboortedatum op te geven. Vervolgens word je gecontroleerd op kredietwaardigheid en bij goedkeuring neemt Klarna het fraude- en kredietrisico op zich. Wij versturen de bestelde producten, waarna je de factuur in je mailbox ontvangt. Vervolgens krijg je 2 weken om te factuur te betalen. Bestellen met Klarna kost je helemaal niets extra's.

Bancontact

Belgische klanten kunnen natuurlijk ook op Anodyne.be terecht. Mocht u internetbankieren hebben, dan kunt u als Belgische klant gebruik maken van Bancontact. De snelste en makkelijkste manier van betalen op internet.

Voordelen van betalen met Bancontact?

  • Simpel, veilig en snel online overmaken;
  • Betalen met Bancontact is altijd volledig gratis;
  • U heeft controle en overzicht op de betaling;
  • Uw bestelling wordt direct verwerkt, de levertijd is daarom korter.

PayPal

Met PayPal bieden wij een online betalingsmethode waarbij je e-mailadres is gekoppeld aan uw bankrekening. U logt simpel in, in het betaalscherm en rond de betaling af. Anodyne kan hierdoor direct de order klaarmaken voor verzending. Betalingen via PayPal worden vanuit PayPal verzekerd.

Creditcard

Nederlandse (en Belgische) creditcards van Visa en Mastercard zijn bij ons meer dan welkom. Zodra de bestelling is geplaatst ontvangt u een bevestigingsmail en versturen wij de bestelling zo snel mogelijk op. Het bedrag wordt pas na verzending afgeschreven.

Waarom kiezen voor betalen met creditcard?

  • Geen bijkomende kosten bij betaling met creditcard;
  • Uw gegevens worden beveiligd verstuurd;
  • Het bedrag wordt pas na verzending afgeschreven.
  • Uw betalingen zijn via uw bank verzekerd.

Andere betaalmethoden zoals op afbetaling, VVV bonnen of middels acceptgiro kunnen wij helaas niet accepteren.

Bieden jullie korting aan studenten?

Anodyne® biedt 15% korting aan alle studenten met een geldige studentenkaart. Je maakt een gewone bestelling voor de normale prijs, en schrijft in het ordercommentaarveld dat je student bent. Na het plaatsen van de bestelling stuur je een kopie van je studentenpas naar info@anodyne.nl / info@anodyne.be waarna wij de prijs aanpassen. Je krijgt hierna een aangepaste orderbevestiging met de nieuwe totaalprijs.

Let op: Indien je géén kopie van je studentenpas toestuurt, zullen wij de order volgens de geldende prijs versturen. Als je later alsnog een mail stuurt, zullen we de prijs alsnog aanpassen.

De studentenkorting kan niet worden gecombineerd met andere kortingsacties of -codes. Heb je hier vragen over, kun je altijd contact opnemen met de klantenservice.

Hoe lang duurt de levering?

Anodyne doet er alles aan om binnen de beloofde levertijd te bezorgen. Uiteraard houden wij u per e-mail op de hoogte over de voortgang van uw bestelling. Ook nemen wij, indien mogelijk, contact met u op indien er zich bijzonderheden voordoen die de levertijd van je bestelling beïnvloeden. Hierin zijn wij afhankelijk van informatie die wij van onze vervoerders ontvangen.

Artikelen die wij op voorraad hebben worden binnen 2-4 werkdagen bezorgd. Helaas duurt het op piekmomenten zoals tijdens een sale of rond feestdagen en in andere uitzonderlijke gevallen wel eens wat langer. Mocht dit het geval zijn, dan kunt u van ons verwachten dat we er alles aan doen om uw bestelling zo snel mogelijk bij u thuis te krijgen.

Kan ik mijn bestelling laten bezorgen bij een afhaalpunt?

Ja, dit is uiteraard mogelijk. Bij het kiezen van een leveringsmethode in de checkout kunt u kiezen voor een thuislevering of een levering bij een DPD afhaalpunt. U kunt voor de dichtstbijzijnde kiezen, of zelf een afhaalpunt naar keuze selecteren. Op deze manier kunt u uw pakje afhalen wanner u hier de tijd voor heeft.

Let op: een pakje blijft een week op het afhaalpunt liggen. Indien u het niet op tijd afhaalt, wordt de bestelling retour gestuurd.

Kan ik mijn bestelling laten bezorgen op een postbusadres?

Nee. Omdat er getekent dient te worden bij aflevering is het niet mogelijk om onze pakketten op een postbosadres in te leveren. Indien u niet thuis kunt zijn, raden wij aan om voor een bezorging bij een DPD afhaalpunt te kiezen.

Ik heb mijn pakje (nog) niet ontvangen. Wat nu?

Het kan zijn dat DPD u een e-mail heeft gestuurd met het bericht dat uw pakje al af te halen is, maar dat het in de ongewenste post terecht is gekomen. Wij raden u dan ook eerst aan om hier te kijken. Heeft u niets ontvangen? Dan kunt u hier zien of DPD op dit moment bepaalde vertragingen heeft.

Indien u vragen heeft over de levering van uw bestelling, wacht dan niet en neem contact op met onze klantenservice.

Kan ik mijn bestelling nog wijzigen?

In bepaalde gevallen is het na het plaatsen van je bestelling nog mogelijk om bepaalde wijzigingen aan te brengen. Wij raden je dan ook aan om zo snel mogelijk contact met ons op te nemen. Wij kunnen u telefonisch vertellen of het nog mogelijk is de gewenste wijziging aan te brengen.

Onze klantenservice is van maandag tot en met donderdag van 09:00 tot 16:00 bereikbaar. Op vrijdagen van 09:00 tot 15:30. Indien je bestelling nog niet is verzonden is het hoogstwaarschijnlijk mogelijk om deze nog te wijzigen en/of annuleren.

Kan ik mijn gemaakte bestelling nog annuleren?

Indien uw bestelling nog niet is verzonden, kunt u contact opnemen met de klantenservice, die u hierbij graag helpen.

Als uw pakje al is verzonden kunt u deze retourneren. Zodra wij het pakje in ons magazijn retour ontvangen, verwerken wij deze zo snel mogelijk. Ook wanneer u het pakje direct retourneert willen wij u verzoeken om contact met onze klantenservice op te nemen. Als wij weten dat het pakje op weg naar ons magazijn is voor een retour, kunnen wij deze sneller behandelen.

Kan ik mijn bestelde product(en) omruilen?

Ja, indien u nog in uw proefperiode van 30 dagen na ontvangst zit. U kunt op het retourformulier invullen dat u een andere maat of ander product wilt, waarna wij dit zo snel mogelijk verwerken nadat wij het pakje terug hebben gekregen. Lees onder "Hoe kan ik mijn bestelling retourneren" hoe u uw bestelling het beste kunt terugsturen. Uiteraard krijgt u opnieuw 30 dagen om uw nieuwe product te proberen. 

Het is ook mogelijk om de order te retourneren en in de tussentijd een nieuwe order te maken op de website. Op deze manier hoeft u niet eerst te wachten tot wij de order retour hebben ontvangen.

Mag ik mijn artikelen retourneren?

Vanaf het moment van ontvangst heeft u 30 dagen volledig retourrecht. Zo lang u binnen deze 30 dagen zit, mag u gebruik maken van de meegeleverde retourlabel voor gratis retour. Lees voor meer informatie onder de vraag "Wat houdt de 30 dagen proefperiode precies in?".

Hoe kan ik mijn bestelling omruilen of retourneren?

Bij ontvangst zitten er twee stickers in de doos. Een is de retourlabel, die kunt u op de doos plakken. De andere sticker is een afleverbewijs, deze laat u ondertekenen bij aflevering, zodat u verzekert bent.

Moet ik betalen wanneer ik iets wil omruilen?

Indien u een product in dezelfde prijsklasse bestelt, hoeft u niets extra’s te betalen. Ook hoeft u geen retourkosten te betalen. Indien u een duurder product wilt bestellen is het beter om de order te annuleren zodat u uw aankoopbedrag terug krijgt, en een nieuwe order te plaatsen.

Ik heb een verkeerd product ontvangen. Wat nu?

Binnen Anodyne® doen wij ons best om de bestelling zo goed mogelijk te verwerken. Mocht er aan onze zijde toch een fout zijn gemaakt en u heeft een verkeerd product ontvangen, neem dan zo snel mogelijk contact op met de klantenservice. Zij zullen u dan zo snel en zo goed mogelijk proberen te helpen.

Hoe snel heb ik mijn aankoopbedrag terug?

Wij ontvangen uw pakje normaal gesproken na 2-4 werkdagen retour in ons magazijn. Wij proberen de binnen gekomen pakjes nog op dezelfde werkdag te verwerken. Bij drukte kan dit twee tot vier werkdagen duren. Zodra wij de order hebben verwerkt, krediteren wij direct het volledige aankoopbedrag. Hoe lang het duurt voordat u dit bedrag terug heeft, is afhankelijk van de door u gebruikte betaalmethode:

Wanneer u via iDEALBancontact of PayPal heeft betaald wordt bij een retour het aankoopbedrag via PayPal teruggestort. Dit kan 1 á 2 werkdagen duren.

Indien u via Klarna heeft besteld, heeft u een e-mail van Klarna ontvangen met een factuur. Indien u deze al heeft betaald, krijgt u bij een retour het aankoopbedrag van Klarna terug op de rekening die voor de betaling is gebruikt. Bij een retour waarbij de factuur nog niet betaald is, komt de factuur te vervallen, mits de order binnen 30 dagen is geretourneerd.

Wanneer u via CreditCard heeft besteld, is het afhankelijk van uw creditcardmaatschappij en uw bank wanneer u uw aankoopbedrag terug heeft op uw rekening. Bij een VISA-creditcard duurt het 2-3 werkdagen voordat onze betaling is verwerkt en terug te zien is op uw rekening. Mastercard verwerkt alle betalingen eenmalig per maand. Het kan hierdoor tot 30 dagen duren voordat het bedrag op uw rekening wordt teruggestort. Let erop dat u de rekening controleert die aan uw creditcard is gekoppeld.

Indien u bij het bestellen voor de optie overschrijving. Heeft gekozen, maken wij bij een retour het aankoopbedrag terug over naar uw rekening. Wij verzoeken u om uw IBAN nummer op uw retourformulier te noteren, zodat wij de order snel kunnen verwerken. Normaal gesproken heeft u het aankoopbedrag in 2 á 3 werkdagen terug op uw rekening.

Ik heb een Anodyne® product cadeau gekregen. Kan ik het aankoopbedrag op mijn eigen rekening teruggestort krijgen?

Het is voor ons helaas niet mogelijk om het aankoopbedrag naar een andere rekening over te maken. Als er via iDEAL/Bancontact betaald is, wordt het bedrag naar het gebruikte bankrekening teruggestort, net als bij Klarna en PayPal. Bij betaling met een CreditCard wordt het aankoopbedrag naar de gebruikte kaart gecrediteerd.

Hoe lang gaat mijn Anodyne® product mee?

De levensduur van uw Anodyne product hangt af van hoe u het verzorgt en hoe vaak en hoe lang u het draagt. Zoals alle andere kleding zal ook deze kleding tekenen van slijtage gaan vertonen, afhankelijk van hoe vaak u de kleding draagt.

De levensduur hangt met name af van of u de kleding NIET IN DE DROGER droogt of op meer dan 30 graden in de wasmachine wast. Voor een zo lang mogelijke levensduur van de producten raden wij handwas aan. Wij raden verder aan om GEEN WASVERZACHTER te gebruiken, omdat dit ten koste gaat van de werking van de NeuroBands®.


(Hoe lang) Heb ik garantie op mijn Anodyne® producten?

De wettelijke garantie houdt in dat een product datgene is of moet doen wat je er als consument in alle redelijkheid van mag verwachten. Hiervoor staat geen garantietermijn in Nederland. Bij normaal gebruik en bij het volgen van de wasinstructies (Zie "Hoe verzorg ik mijn Anodyne producten?") zouden de Anodyne producten minimaal twee jaar mee moeten gaan. Indien het product niet deugt, heeft u recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw aankoopbedrag.

Is het probleem met het product uw eigen schuld? Dan heeft u geen recht op gratis reparatie, een nieuw product of teruggave van uw geld. Bijvoorbeeld wanneer u uw shirt wast met wasverzachter of in de droogtrommel droogt. Heeft u het product normaal gebruikt maar is het gewoon versleten? Ook dan heeft u geen recht op gratis reparatie. Ook als u bijvoorbeeld een te grote maat besteld heeft en hier pas na de proefperiode van 30 dagen achter komt, heeft u geen recht op gratis omruiling.

Wat is het garantiebewijs van mijn Anodyne® producten?

Je aankoopbewijs/orderbevestiging, afschrijving van de aankoop of je factuur is tegelijkertijd je garantiebewijs.

Mijn nieuw ontvangen product is beschadigd of kapot. Wat nu?

Binnen Anodyne® doen wij ons best om ervoor te zorgen dat alle producten in goede staat worden geleverd. Een fabrieksfout kan echter altijd gebeuren. Mocht u een beschadigd of kapot product ontvangen, neem dan zo snel mogelijk, maar binnen de 30 dagen proefperiode, contact op met de klantenservice. Zij zullen u dan zo snel en zo goed mogelijk proberen te helpen.

Hoe kan ik contact opnemen met de Anodyne® klantenservice?

Kunt u het antwoord op uw vraag niet vinden, of heeft u liever persoonlijk contact en advies?

U kunt altijd contact opnemen met de Klantenservice van Anodyne®. Dit kan via het contactformulier, via de live chat op de website, telefonisch via:

NL: 020 – 262 2008 en per mail: info@anodyne.nl.
BE: (+32) 2899 0808 en per mail: info@anodyne.be

De klantenservice is bereikbaar van maandag tot en met donderdag tussen 09:00 uur en 16:00 uur en op vrijdag van 09:00 uur tot 15:30 uur.

Wat zijn Anodyne's algemene voorwaarden?

U kunt onze voorwaarden hier lezen.

NL: Verkoopvoorwaarden

BE: Verkoopvoorwaarden

Wat is het privacybeleid van Anodyne®?

U kunt hier ons privacybeleid inzien.

NL: Privacybeleid

BE: Privacybeleid

Blijf op de hoogte!

Alle aanbiedingen, acties en nieuws als eerste in jouw inbox? Meldt je dan hier aan!

Mastercard VisaPaypalsofort belfius kbc ING

PRIVACYBELEID

  1. Algemeen
    1. Deze beleid rond de behandeling van persoonlijke informatie (”privacybeleid”) beschrijft hoe Anodyne ApS (”Anodyne”, ”ons”, ”onze”, ”wij”) persoonlijke informatie over jou verzamelen en hoe we deze behandelen.
    2. Het Privacybeleid geldt voor persoonlijke informatie die je aan ons hebt gegeven of dat wij hebben verzameld op de website van Anodyne, www.anodyne.be (”website”).
    3. Anodyne ApS is verantwoordelijk voor de data rond jouw personlijke informatie. Alle vragen voor Anodyne kunnen worden gesteld via de in punt 7 genoemde contactinformatie.
  2. Welke persoonlijke informatie verzamelen wij van jou, met welk doel en het wetsgrondslag voor verzameling en behandeling.
    1. Wanneer je de website bezoekt, verzamelen wij automatisch informatie over jou en jouw gebruik van de website, bijvoorbeeld welk type browser je gebruikt, welke zoektermen je gebruikt, je IP adres, netwerkslocatie en informatie over je computer.
      1. Het doel hiervan is de gebruikerservaring en de website’s functionaliteit te optimaliseren en om te gebruiken voor doelgerichte marketing zoals retargeting via Facebook en Google. Deze behandeling van informatie is noodzakelijk om onze website te kunnen verbeteren en jou relevante aanbiedingen en nieuws te kunnen tonen.
      2. De wetsgrondslag voor deze behandeling is de Algemene Verorderning gegevensbescherming (AVG) art 6, stk. 1, litra f.
    2. Wanneer je een product koopt of met ons op de website communiceert verzamelen wij de informatie die je zelf geeft, bijvoorbeeld je naam, adres, e-mailadres, telefoonnummer, betalingsmethode, welke producten je koopt en eventueel retourneert, leveringswensen en informatie over je IP adres en waar de bestelling is gemaakt.
      1. Het doel hiervan is ervoor zorgen dat we de producten die je hebt bestelt te leveren en aan onze afspraken met jou te kunnen voldoen, zoals jouw rechten rond retour en reclamatie te administreren. De informatie rond jouw aankoop kunnen we ook gebruiken om aan bepaalde wetten te voldoen, zoals het aan het geven van informatie rond onze boekhouding en accounting. De informatie rond aankopen worden opgeslagen in SmartWeb en Economic. Bij de aankoop verzamelen we het IP adres met de eerder genoemde doelen en voor eigen gebruik, om bijvoorbeeld bedrog te kunnen voorkomen.
      2. De wetsgrondslag voor deze behandeling is de Algemene Verorderning gegevensbescherming (AVG) art 6, stk. 1, litra b, c og f.
    3. Wanneer je je aanmeld voor onze nieuwsbrief verzamelen wij informatie over jouw naam, e-mailadres en eventueel telefoonnummer.
      1. Het doel hiervan is om onze nieuwsbrief aan jou te kunnen bezorgen.
      2. De wetsgrondslag voor deze behandeling is de Algemene Verorderning gegevensbescherming (AVG) art 6, stk. 1, litra f.
  3. Ontvangst van persoonlijke informatie
    1. Informatie over jouw naam, adres, e-mail, telefoonnummer in combinatie met een ordernummer en specfieke leveringswensen worden doorgegeven aan PostNord, DPD, ChronoPost, Bring of een andere bezorgdienst die verantwoordelijk is voor de levering van het door jouw bestelde pakket. Bij koop van producten die niet in ons magazijn worden bewaard, kan de informatie worden doorgegeven aan de producent of verkoper van dit product, waardoor deze ook verantwoordelijk is voor de levering.
    2. De informatie kan worden geladen in programma’s van externe partners die informatie voor ons behandelen. Wij gebruiken externe partners onder anderen voor technische processen voor, en het verbeteren van onze website, verzenden van nieuwsbrieven en doelgerichte marketing, waaronder retargeting. Ook vragen wij via een partner om een beoordeling van onze service en onze producten. De informatie omtrent naam en e-mail wordt bijvooreeld onder anderen gedeeld met TrustPilot zodat zij namens ons een uitnodiging kunnen versturen om onze service op de TrustPilot site te beoordelen. Indien je ervoor kiest om ons te beoordelen wordt TrustPilot de dataverantwoordelijke voor de opgegeven informatie. Deze bedrijven zijn databehandelaars en werken volgens onze instructies aan het behandelen van de data waar wij verantwoordelijk voor zijn. De databehandelaars mogen de informatie niet voor andere redenen gebruiken dan het volgen van de afspraak met ons, waar een vertrouwensovereenkomst voor is aangegaan.
    3. Orderinformatie wordt opgeslagen in SmartWeb, Magento en Economic. Het doel hiervan is ervoor te zorgen dat we voldoen aan de eisen van de accountingwet, om deze data 5 jaar te bewaren.
    4. Wij hebben schriftelijke databehandelafspraken met alle databehandelaren die voor ons persoonlijke informatie behandelen.
    5. Informatie die wij ontvangen wanneer je contact met ons opneemt via live chat of e-mail wordt opgeslagen in Focalscope. Met de informatie die hier wordt ontvangen kunnen wij onze service verbeteren door gemaakte afspraken te kunnen nakomen en onze klanten zo goed mogelijk te kunnen helpen.
    6. Vier van deze databehandelaren, MailChimp Inc., ZenDesk Inc., Google Analytics v/Google LLC. en Facebook Inc. Zijn gevestigd in Amerika. De noodzakelijke garanties voor overdraging van informatie naar Amerika is beveiligd door de databehandelaars’ certificering onder de EU-U.S. Privacy Shield, jfr. EU Privacy Verorderning art. 45.
      1. Een kopie van Google LLC's certificering kan hier gevonden worden:
        https://www.privacyshield.gov/participant?id=a2zt000000001L5AAI
      2. Een kopie van Facebook Inc.'s certificering kan hier gevonden worden:
        https://www.privacyshield.gov/participant?id=a2zt0000000GnywAAC&status=Active
      3. Een kopie van Mailchimp’s (The Rocket Science Group LLC) certificering kan hier worden gevonden:
        https://mailchimp.com/legal/privacy/
      4. Een kopie van Zendesk Inc’s certificering kan hier worden gevonden:
        https://www.zendesk.com/company/customers-partners/eu-data-protection/#privacy-shield
  4. Jouw rechten
    1. Om volledige openheid te creëren rond de behandeling van jouw informatie dienen wij, als dataverantwoordelijke, jou te wijzen op jouw rechten.
    2. Het recht op inzicht
      1. Je hebt altijd het recht om ons te vragen naar onder anderen welke informatie wij over jou hebben geregistreerd, welk doel deze registratie dient, waar deze informatie vandaan komt en eventueel in welke informatiecategorie de informatie wordt bewaard.
      2. Je hebt het recht om een kopie van de door ons behandelde persoonlijke informatie over jou op te vragen. Indien je een kopie van jouw persoonlijke informatie wilt krijgen, dien je een schriftelijke aanvraag in te dienen via info@anodyne.be – er kan worden gevraagd om te documenteren dat je degene bent waar je informatie over opvraagt. Dit om jouw persoonlijke data goed en zeker te behandelen.
    3. Het recht op correctie  
      1. Je hebt het richt om verkeerde informatie over jezelf te corrigeren. Wanneer je merkt dat er én fout in de informatie die wij over jou hebben opgeslagen, zit, kun je ons schriftelijk benaderen zodat wij de informatie kunnen corrigeren.
      2. De informatie die wij hebben verzameld in verbinding met het creëren van een gebruikersprofiel met login op onze website, kun je zelf corrigeren door op je gebruikersprofiel in te loggen via de login.
    4. Het recht tot verwijdering
      1. Indien gewenst heb je het recht om al, of delen van, jouw informatie te laten verwijderen door ons, bijvoorbeeld wanneer je je toestemming intrekt, en wij geen andere wetsgrondslag hebben om de databehandeling door te zetten. Het kan bijvoorbeeld nodig zijn dat wij jouw informatie moeten behouden om te kunnen voldoen aan verschillende wetten, maar ook wanneer wij voor een rechter kunnen verdedigen waarom we de informatie dienen te bewaren, waardoor wij niet verplicht kunnen worden de informatie te verwijderen.
    5. Het recht om de behandeling van bewaring te begrenzen
      1. In sommige gevallen heb je het recht om de behandeling van jouw persoonlijke gegevens te begrenzen, bijvoorbeeld wanneer je vindt dat de informatie die wij van jou gebruiken, niet correkt zijn.
    6. Het recht op dataportabiliteit
      1. In sommige gevallen heb je het recht om de persoonlijke informatie die je zelf aan ons hebt gegeven te krijgen in een gestructureerd, algemeen te gebruiken en door apparaten te lezen format, en het recht om deze informatie aan een andere dataverantwoordelijke te geven.
    7. Het recht op inzage
      1. Je hebt altijd het recht om inzage te krijgen in onze behandeling van jouw persoonlijke informatie, met het oog op directe marketing, waaronder de profilering die wordt gedaan om doelgerichte directe marketing toe te kunnen passen.
      2. Daarnaast heb je altijd het recht om door persoonlijke omstadigheden inzicht te krijgen in de behandeling van jouw persoonlijke informatie, zoals gebeurt op basis van onze legitieme interesses volgens punt. 2.1 og 2.3.
    8. Het recht om toestemming in te trekken
      1. Je hebt altijd het recht om je toestemming om ons je persoonlijke gegevens te laten behandelen,  in te trekken. Indien je jouw toesttemming wilt intrekken, dien je contact op te nemen met info@anodyne.be
    9. Het recht tot klagen

Je hebt altijd het recht om een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens met betrekking tot onze behandeling van jouw persoonlijke informatie. Klachten kunnen onder anderen worden verstuurd per formulier op https://www.gegevensbeschermingsautoriteit.be/

  1. Verwijdering van Persoonlijke data
    1. De verzamelde informatie over jouw gebruik van onze website volgens punt 2.1. wordt automatisch verwijderd wanneer onze website voor maximaal een jaar niet bezocht is.
    2. De verzamelde informatie ter aanmelding van onze nieuwsbrief wordt verwijderd wanneer je het abonnement voor de nieuwsbrief opzegt, tenzij wij een andere reden hebben om jouw gegevens te behandelen.
    3. De bij een aankoop verzamelde informatie die via onze website volgens punt 2.2 is doorgegeven wordt normaal gesproken 3 jaar na afloop van het kalenderjaar waarin de aankoop heeft plaatsgevonden verwijderd. De informatie kan voor langere tijd worden opgeslagen indien wij een legitieme behoefte hebben hiervoor, bijvoorbeeld wanneer wij wettelijk verplicht zijn om te documenteren, wanneer wij voor een rechter kunnen verdedigen waarom de bewaring noodzakelijk is of wanneer dit nodig is om aan wettelijke eisen te voldoen. Accounting materiaal wordt 5 jaar vanaf het einde van het boekjaar bewaard om aan de wettelijke boekhoudingseisen te voldoen.
  2. Veiligheid
    1. Wij hebben passende technische en organisatorische beveiligingsmechanismes in gebruik om ervoor te zorgen dat persoonlijke informatie volgens de wet worden behandeld en niet door ongemachtigde partijen kunnen worden ingezien of misbruikt.
    2. Alleen de medewerkers die een legitieme reden hebben om toegang tot je persoonlijke gegevens te hebben, bijvoorbeeld om hun werk goed uit te kunnen voeren,hebben toegang tot deze data.
  3. Contactgegevens
    1. Anodyne ApS is dataverantwoordelijk voor de persoonsdata die via de website wordt verzameld.
    2. Indien je vragen of opmerkingen hebt naar aanleiding van dit Privacybeleid of wenst gebruik te maken van een of meerdere van je rechten zoals beschreven in punt 4, kun je contact opnemen met:

Anodyne ApS
P.O. Pedersens Vej 9
8200 Aarhus N
Tlf. nr.: +32 2899 0808

E-mail: info@anodyne.be

  1. Veranderingen in het privacybeleid
    1. Wanneer er veranderingen in ons privacybeleid voorkomen, zul je hierover worden geïnformeerd bij je volgende bezoek aan onze website.
  2. Versies
    1. Dit is versie 1 van Anodyne’s Privacybeleid, gedateerd 7 april 2018.